In december 2016 nam Keolis de concessie voor de provincie Utrecht over van Connexxion. Men reed net als in de concessies Veluwe, Midden Overijssel en Twente onder een regionale naam, in dit geval Syntus Utrecht. Omdat Connexxion bezwaar heeft aangespannen tegen de gunning en de rechtszaak daarvoor twee weken voor de start plaatsvond besloot Syntus om maar de helft van de benodigde bussen te bestellen. Bij de start van de concessie waren 101 Setra S 415 LE en 18 Sprinter buurtbussen aanwezig. De andere nieuwe bussen stroomden na het voorjaar van 2017 pas in omdat ze na het gelijk van de rechter in december waren besteld.
Als tijdelijke vervanging kwamen er Ambassadors uit de andere concessies van Syntus en bussen van handelaren in dienst. Deze bleven tot 1 juli 2017 rijden. Vanaf oktober 2017 kwamen twee tijdelijke elektrische bussen rond Amersfoort in dienst. In mei 2018 werden ze afgelost door twee nieuwe exemplaren, die in januari 2020 gezelschap kregen van nog 5 stuks. Vanaf 2025 rijden als proef de eerste bussen die bedoeld zijn voor de volgende concessie.
Bij de start van de concessie reden Tourquase, Besseling en Pouw als onderaannemer mee. Alle drie reden aanvankelijk met eigen materieel. De bussen van Tourquase werden binnen een paar weken al uitgeruild voor andere bussen uit de vlot van Syntus, omdat ze bruikbaar waren voor de lijnen rond De Klomp. Besseling en Pouw kregen na het eerste half jaar bussen in de Syntus huisstijl. Van Kooten nam op 15 juni 2018 het pakket van Besseling over, Tourquase stopte per dienstregeling 2018. Hun akket werd overgenomen door Pouw.
Maak jouw eigen website met JouwWeb